čtvrtek 14. července 2016

Recenze - Co všechno mě naučila kniha jíst meditovat milovat

Co všechno mě naučila kniha jíst meditovat milovat

Název: Co všechno mě naučila kniha jíst meditovat milovat
Orig. název: Eat, pray, love: Made  Me Do It
Nakladatelství: Metafora s.r.o.
Rok vydání: 2016
Přeložil: Lumír Mikulka


          "K čemu dokázala své čtenáře inspirovat kniha JÍST MEDITOVAT MILOVAT 
A co potom dokázali oni sami."

          Anotace: Během deseti let od vydání se z knihy Elizabeth Gilbertové stal celosvětový fenomén, který milionům čtenářů dodal naději a sílu. Povzbudil je, aby se i oni  - tak jako autorka známého bestselleru - pustili do pátrání po tom nejlepším, co se v nich skrývá, a vykročili po cestách, na něž by se jinak nikdy nevydali,
          Protagonisté padesáti autentických příběhů se v knize dělí o své životní osudy. Někdy veselé, jindy smutnější, ale vždy hluboce inspirující.
          Najdeme zde vyprávění o tom, jak lze najít cestu k přijetí mateřské role, jak se vzpamatovat z rozvodu, jak se vydat za skutečnou láskou nebo se vyrovnat s matčinou smrtí. nechybí ale ani příběhy zábavné, například o hledání dokonalé pizzy, nebo o tom, jak jít za splněním snů, ať už o herecké kariéře nebo nové lásce.
          Kromě hezkých chvilek strávených nad osudy jiných klade tato kniha  každému čtenáři otázku:
          K čemu tohle všechno dokáže inspirovat vás?



          Recenze: Když jsem dostala možnost recenzovat tuto knihu, byla jsem nadšená! Četla jsem totiž knihu JÍST MEDITOVAT MILOVAT a i mě samotnou ta kniha velmi oslovila a dá se říci, že i ovlivnila, Ne, nezačala jsem s meditací a ani s pravidelným chozením do kostela, ale Elizabeth Gilbertová nám dala kus sebe samé. Díky ní jsem si najednou uvědomila spoustu věcí. 
          Knihu Jíst meditovat milovat jsem četla krátce po Vánocích, v ne příliš lehké situaci a tak nějak jsem si myslím, že jsem to díky přečtení této knihy zvládla lépe.
          Abych Vás uvedla do obrazu - Elizabeth Gilbertová se rozhodla vydat knihu podle svého života v době, kdy byla skutečně na dně, ale rozhodla se s tím něco dělat! Co na tom, že nechtěla děti? Žijeme přeci ve 21. století! Elizabeth se rozvedla se svým manželem a věřte, nebylo to pro ni zrovna jednoduché, když jí manžel neustále házel klacky pod nohy a ještě k tomu ten šílený vztah s Davidem... Elizabeth tedy odjíždí do Itálie, kde si chce zlepšit svou italštinu a projídá se tam svým trápením - snadno zjistíte, kde mají tu nejlepší gelato! :-) Poté se Elizabeth vydává do Indie, kde medituje a hledá sama sebe. A nakonec jede do Indonésie, kde nachází svůj cíl, který si zadala, a tedy vyrovnání si života. 
         Kniha Co všechno mě naučila kniha Jíst meditovat milovat je jakousi zpovědí padesáti lidí, kterým Elizabeth Gilbertová dodala odvahu změnit svůj život. Ať už se jednalo o nefunkční manželství, matku s poporodními depresemi nebo dívku toužící vydat se do Irska na most Halfpenny...
          Musím se přiznat, že některé osudy mne oslovily více, jiné méně. Vybrala jsem si proto tři příběhy, nad kterými jsem se pozastavila, ať už v dobrém nebo špatném smyslu. 

          1. Emily Shaulesová - Mladá žena, která studuje práva, ale život nemá nejjednodušší, protože ji zlobí zdraví. To nemění nic na tom, že hodlá dokončit závěrečný ročník, kdy se seznamuje se skvělým klukem, navíc se k sobě náramně hodí. Co na tom, že on se touží stát otcem, i když se ona na mateřskou roli necítí? Začal pracovní maraton a Emily bohužel z práce vyhodili, kvůli neschopnosti zvládat "zkrácený" úvazek čtyřicet hodin. Pak její manžel dostal nabídku práce v Londýně, tak tedy strávili 16 měsíců v Anglii a výmluvy typu, že si nepořídí dítě v cizině přišly Emily vhod. Ale co po návratu? V tu chvíli se Emily začte do Knihy Jíst meditovat milovat a rezolutně manželovi oznámí, že děti mít nebude. Co následuje? Rozvod! V tu chvíli se Emily dozvídá, že čeká miminko, ale rozhodne se pro potrat. Po čase se Emily přihlásila do terapeutické skupiny pro lidi trpící stejným onemocněním a díky jejich pomoci se její nemoc razantně zlepšila. Nyní je obklopena lidmi, kteří ji mají rádi takovou jaká je...

Musím přiznat, že tenhle příběh mě  zasáhl. Bylo mi Emily líto, kvůli její nemoci, ale nemohla jsem a vlastně ani nemůžu pochopit, že šla na potrat. Ano, je to její život, její volba. Nejsem a ani jsem nebyla v její situaci, takže to nemohu posoudit z jejího hlediska....
Jen jsem se zatím nesetkala s člověkem, který by opravdu, ale opravdu děti nechtěl...

          
          2. Sondra Imperatiová - Jaké to je zajídat trápení? Asi každý z nás někdy sáhl po čokoládě nebo něčem, co nám v tu danou chvíli vyhovovalo, abychom zajedli své trápení. Sondra se projedla k obezitě a workoholismu. Navenek s manželem působili ohromným způsobem - pohledný manžel, luxusní vůz a skvělý dům. Jenže se Sondra nedokázala mít ráda, nebyla spokojená sama se sebou a vlastně ani v manželství. První, co Sondra změnila byl vzhled. Začala jíst zdravě a sportovat, zhubla úžasných třicet kilo a rozhodla se ukončit již nefungující manželství. Třebaže tak učinila z vlastní vůle, nebylo jí to lhostejné a srazilo ji to k zemi. A tak se musela znovu postavit na své vlastní nohy, začala jíst a cvičit, přidala se ke sboru a poznala Michaela, díky kterému získala i vytouženou rodinu, byť ne svou vlastní. 
"...pravda, upřímnost a komunikace - i když to není vždy snadné - jsou základem trvalé lásky, důvěrného přátelství, vášně i pevného vztahu."

Sondra mi ukázala, že pokud se nemáte opravdu rádi, tak nemůžete být nikdy spokojení. Našla v sobě spolu se ztracenými kily tolik vrstev své osobnosti, že se i sama divila, co vše dokáže. 
Fandím jí! :-)


          3. Eduardo Martinéz - "V září 2000 vě věku osmadvaceti let, jsem přijal cosi, co jsem pokládal za nejdůležitější závazek ve svém životě. Po letech dvoření (potřeboval jsem si být jistý, že to je skutečně láska) jsem se konečně rozhodl učinit onen krok. Vstoupil jsem do římskokatolického semináře. Měl jsem v úmyslu stát se knězem."
           Také jste si v první chvíli mysleli, že mluví o lásce k ženě? Omyl! Eduardo ve druhém roku semináře zjišťuje, že se snaží utéct před sebou samým, snaží se utéct před něčím, co je jeho součástí, a to je jeho homosexualita. Uvědomuje si to díky jednomu muži, se kterým se v semináři setkává. Tím se u něj spouští vlna pochybností o správnosti jeho jednání. Podpoří to ještě aféry, které se objevují kolem církve - sexuální zneužívání v katolické církvi! 
           Tehdy nadešla ta chvíle, kdy Eduardo opustil seminář a vrhl se do nezřízeného života, který mu zatím unikal, Pil, sexu si užíval s každým druhým muže, ale také studoval a získal magisterský titul, A po čase dospěl Eduardo k zjištění, že není šťastný, nenaplnilo ho to, jak si představoval. Uchýlil se tedy do domu, kde vyrůstal a strávil tam rok meditacemi, obnovil svůj vztah k Bohu a smířil se konečně se svou homosexualitou.

Říkala jsem si, jak ho asi mohla kniha ovlivnit? Ovlivnila, ale až po době, kdy seminář opustil a zjistil, že pořád není šťastný... Proto se uchýlil do rodného domu a našel cestu zpět k Bohu a sám k sobě. 

          Můj dojem: Silné příběhy, některé mne zasáhly, jiné jsem přečetla a nepozastavila se nad nimi, jen jsem se usmála a pokračovala prostě dál! Vybrala jsem tyhle tři příběhy, protože si myslím, že jsou krásné a od sebe celkem odlišné. Těch osudů, které mě zasáhly, bylo mnohem víc, byla to žena, která trpěla poporodními depresemi, žena, která i když s manželem nežila, ho milovala natolik že objela svět a jeho popel dala na místa, která miloval... A také žena, která se velice trápila nad ztrátou své matky. Asi to není kniha pro každého, ale kdo četl Jíst, meditovat, milovat, tak možná neodolá a přečte si příběhy lidí, kterým kniha něco dala. Zamyslete se nad tím, jestli vás může příběh jedné ženy inspirovat natolik, že se rozhodnete změnit svůj život, opustit to, co máte a vydat se na dráhu vlastního štěstí? 
          Mě Elizabeth Gilbertová neskutečně inspirovala! Je to silná žena, která se nebála...vlastně bála, ale o tom to je! O překonání strachu... Já se k tomu ještě odhodlávám. 


Děkuji nakladatelství METAFORA za poskytnutí tohoto recenzního výtisku! Knihu můžete zakoupit ZDE

2 komentáře:

Díky za Tvůj komentář :-)